Menu

Robert Nielsen og de andre tabere

alt

Er Robert Nielsen en taber, der bare skal tage sig sammen og tage et job på Mc Donalds?

Jeg plejer ikke at beskæftige mig med de her ret platte og ligegyldige personsager, som medier og politikere tager op, fordi deres analyser siger, at danskerne er for dumme til at fatte, hvad der egentlig foregår. Meningen med at tage en "case" op er jo at så kan folk få endnu mere ondt i røven over, at deres medmennesker har det lettere end dem - samtidig med at de kan forblive i deres selvretfærdige, trygge og uvidende fordomssump, hvor der lugter godt af deres egne prutter eller det der er værre:

"Åhhh se nu ham taber-Robert. Han nasser jo bare på systemen, og så har et grimt gedeskæg, og han har jo slet ikke det rigtige tøj på - og så tillader han sig at sige sin mening. åhhh dog. NU er vi altså indignerede og fornærmede. Vi sidder jo her i vores sofa, som vi har betalt igennem vores eget MEGET hårde arbejde. Vi arbejder røven ud af bukserne."

Hvis man synes, jeg overdriver den småborgerlige selvfede tøsefornærmethed kan man jo bare tage et kig på kommentarerne på ekstrabladets artikel om Robert Nielsen.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1823779.ece

Bare et lille eksempel sådan for at vise stilen:

"Han ser ellers ikke for "fin" ud til noget som helst. Han bekræfter jo alle fordomme om hvordan en arbejdsløs ser ud, opfører sig og tænker. Uhygiejnisk, ugidelig, usoigneret, ubrugelig.

Robert - berig os med hvilke evner du har som samfundet skal tage så meget hensyn til. Og forklar så hvordan et fabriksarbejde eller viceværstjob er rigeligt til nogle, mens du tilsyneladende er en overlegen genetisk mutering, som kræver højere status for at kunne overleve?

Hvad med at du startede med at tage et bad, rage det gudsjammerligt grimme skæg af, fik et nyt sæt tøj, og prøvede at starte på en frisk. NU uden fantasien om at en uuddannet mand uden beviselige evner har ret til en bestemt slags job"

Som sagt, jeg plejer at lade den slags ligge, fordi jeg af erfaring ved at imod had, uvidenhed og fordomme, hjælper argumenter og fornuft intet, så det bedste man kan gøre er at ignorere hele det der show.

Det, der gjorde forskellen denne gang var, at jeg rent faktisk kender Robert lidt, fordi jeg har læst på universitetet sammen med ham. Hans fjæs fangede således min opmærksomhed og min nysgerrighed gjorde, at jeg kunne ikke lade være med at følge med i sagen.

Nu nedlader jeg mig så på niveauet på trods af min omfangsrige akademiske uddannelse og erfaring fra forskellige dele af livet og verden, som ellers gør, at jeg normalt spiller på en helt anden bane - på samme måde som Robert. Vi har nemlig noget tilfælles, og det er det, jeg opfatter som kernen i det her, når vi lægger alle de forsmåede fornærmelser og gedeskægget til side.

Som jeg kender Robert fra min studietid og sådan som jeg i øvrigt opfatter ham, så er han ganske rigtig en halvdoven karl og ovenikøbet arrogant på den Københavneragtige intellektuelle måde. Altsammen karaktertræk, som jo er ganske udbredte i dele af den danske befolkning. I sig selv karaktertræk, der med lidt god vilje er rimeligt neutrale uden at stråle.

Han har regnet ud, hvordan han kommer igennem tilværelsen med mindst muligt kedeligt arbejde. OG ja HAN ER PÅ BISTANDSHJÆLP!!!!!!!!FYYYYYYYYYYY!!!!!!!! Nu er vi sure!!! VI KRÆVER EN FORKLARING!!! EN UNDSKYLDNING!!! 

Han skal ned på knæ og kysse kuglestøderen Joachim B. Olsens fødder og selvfølgelig skal han også fornærmes af Simon Emil Ammitzbøl. Den mand er jo et dårligt menneske. En andenrangsborger. Måske skulle man simpelthen klynge ham op lige med det samme. Den attitude Joachim B. Olsen og Simon Emil Ammitzbøl står for, mener jeg, er langt mere problematisk end den som Robert kommer med. 

Se eksempelvis Simons udtalelser her: 

http://jyllands-posten.dk/politik/article4838176.ece

Undskyld, jeg kom på afveje. Det jeg, kom fra, var, hvad Robert og jeg har tilfælles. Det er jo simpelthen, at ingen af os kan forstå, hvorfor vi skal tvinges ud i arbejde, som vi på ingen måde kan identificere os med. Forskellen er, at jeg har færdiggjort min uddannelse, og det har han ikke. Men skulle det, at jeg har færdiggjort min uddannelse, give mig mere ret til at hævde min egen værdighed, min egen integritet? Jeg skal den ondelyneme heller ikke ned og arbejde på Mc Donalds! Det er simpelthen imod mine principper og arbejde for noget, der er så fordærvende og vammelt.

Jeg mener at Robert har ligeså stort ret til at holde på SIN integritet. Som han siger; det er jo ikke sådan, at han slet ikke vil arbejde. Han vil bare ikke lave hvad som helst. Efter at han stod frem i medierne, har han jo også fået to meget prominente job på hånden. De jobs har han fået tilbudt i kraft af den han er, og de evner han har. Robert er bestemt ikke dum, men han er ikke politisk korrekt, og han har ikke lyst til at please gud og hver mand. Jeg letter på hatten for de kvaliteter, som er en mangelvare i Danmark. Samtidig vil jeg da gerne indrømme, at jeg langt fra finder Robert perfekt, og nok også ser ham som lidt for meget af en drivert efter min smag. Hvis du læser med Robert, håber jeg ikke du bliver fornærmet! Herregud vi er jo heldigvis forskellige, og det skal der være plads til. Simon og Joachim kunne tilgengæld godt se at komme ned på jorden med os andre og lære lidt om tolerance. De puster sig jo op som de rene overmennesker - det har vi vist prøvet før - det ender i noget rigtig grimt.

Jeg kan konstatere, at jeg på trods af, at jeg selv er en af dersens hårdtarbejdende danskere, så har det endnu ikke gjort, at jeg har fået helt så ondt i røven som visse andre. Måske er det, fordi jeg laver det jeg gerne vil og ikke lader nogen diktere, hvordan jeg skal gøre mit arbejde? 

Last modified onWednesday, 26 September 2012 05:59

Vær med i debatten

Log In

Log in with Facebook

Forgot your password? / Forgot your username?